Beelddenken bij hoogbegaafde volwassenen is een vaak onderbelicht aspect van hun persoonlijk en professioneel functioneren. Veel mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid denken niet primair in woorden, maar in beelden, concepten en patronen. Dit visueel-ruimtelijk denken heeft een grote strategische waarde binnen organisaties, mits het wordt herkend en goed gefaciliteerd.
In dit artikel lees je:
- Wat beelddenken precies is
- Hoe het zich uit bij hoogbegaafde volwassenen
- Welke strategische voordelen het biedt
- Welke valkuilen en misverstanden er zijn
- En hoe je beelddenkers binnen teams of coaching effectief begeleidt.
Wat is beelddenken?
Beelddenken is een cognitieve stijl waarbij informatie voornamelijk via beelden, associaties en patronen wordt verwerkt, in plaats van via taal en lineaire logica. Dit niet-lineaire denksysteem stelt mensen in staat om complexe verbanden razendsnel te overzien.
Bij hoogbegaafde volwassenen komt beelddenken vaak voor in combinatie met een sterke intuïtie, conceptueel inzicht en creatief vermogen. Ze denken “vanuit het geheel” en leggen snel verbanden die anderen (nog) niet zien. Ze denken en leren niet stap voor stap en in een logische volgorde maar op begrip.
Als ze iets nieuws horen of zien gaan hun hersenen als vanzelf op zoek naar associaties uit het verleden: “wat weet ik hier al van, waar hoort het bij”. Hun gevoel is belangrijk en ze willen graag weten ‘waarom’ ze iets moet doen.
Omdat ze in beelden denken zien ze al voor zich hoe iets moet worden zodat ze ook precies zien wat er niet goed is. En daar gaat het regelmatig mis. De beelddenker denkt dat iedereen zo denkt zoals hij en verwacht van de ander dat deze zijn associaties kan volgen. Tegelijkertijd is het voor een beelddenker heel ingewikkeld om uit te leggen hoe zijn denkwereld werkt.
Overexcitabilities en beelddenken
Dabrowski, een Poolse psychiater die een zeer interessante theorie over persoonlijkheidsontwikkeling schreef, noemt gevoeligheden: ‘overprikkelbaarheden of overexcitabilties. In mijn boek Had ik dit maar eerder geweten over ACT & hoogbegaafdheid schrijf ik hier uitgebreid over. In het kader van beelddenken neem ik hier een ingekorte tekst (cursief) uit mijn boek over.
We zien bij mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid vaak drie van de vijf overprikkelbaarheden. Dit merk je doordat ze:
- van jongs af aan ontzettend nieuwsgierig zijn en een grote leerhonger hebben,
- ze zijn op zoek naar veel wijsheid en kennis;
- een groot voorstellingsvermogen en verbeeldend vermogen hebben;
- intense emoties en gevoelens ervaren.
Verbeeldende overprikkelbaarheid
Als je een groot voorstellingsvermogen hebt ervaar je dagelijks plezier. Je kan je verbeelding al aan het begin van de dag aanzetten door ’s morgens tien minuten in een schriftje je intenties voor de dag neer te schrijven en jezelf de vraag te stellen: wat wil ik vandaag doen? Dan kunnen er de mooiste dingen ontstaan.
Mensen met een rijke verbeeldingskracht maken graag gebruik van metaforen en soms dramatische beelden. Ik ken mensen die altijd beelden en geluiden met zich meedragen in hun hoofd. Ze hebben een levendige fantasie, en misschien herken je wel dat je in je kinderjaren denkbeeldige vriendjes had.
Kinderen met een groot voorstellingsvermogen worden door hun creatieve capriolen vaak de ‘clowns’ van de klas genoemd. Niet zelden kom ik volwassenen tegen met eenzelfde soort fantasierijke ideeën.
Sommige mensen met een verbeeldende overprikkelbaarheid kunnen ook enorm dagdromen. Zelfs zo erg dat het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid verdwijnt. Bij sommigen leidt dit tot obsessief piekeren en het blijven analyseren van oorzaken en gevolgen. En dat kan weer zorgen voor faalangst en uitstelgedrag. Ze kunnen zich namelijk enorm zorgen maken over alle manieren waarop dingen in de toekomst fout kunnen gaan. Diep vanbinnen weten ze wel dat het hun eigen gedachten zijn, maar ze hebben grote moeite om ze uit te schakelen. De Acceptance and Commitment Therapy (ACT) geeft handvatten om vanuit een objectief perspectief hiermee om te gaan.

Fotocredits: Larinda Bok, Quote uit “Had ik dit maar eerder geweten over ACT & hoogbegaafdheid”
Wetenschappelijk kader
Volgens dr. Linda Kreger Silverman (2002) zijn visueel-ruimtelijke denkers vaak hoogbegaafd en beschikken ze over een brein dat informatie verwerkt in netwerken in plaats van lineaire volgordes.
Kenmerken van beelddenkende hoogbegaafden
- Conceptueel en holistisch denken
- Overzien complexe systemen in één oogopslag.
- Visuele associaties
- Denken in beelden, metaforen en ruimtelijke structuren.
- Organisatiegevoeligheid
- Doorzien machtsstructuren, dynamieken en verborgen verbanden.
- Creativiteit en vernieuwing
- Denken buiten bestaande kaders.
- Problemen met standaardstructuren
- Moeite met hiërarchie, routine en trage besluitvorming.
- Taal vertraagt
- Denken sneller dan ze kunnen verwoorden.
Strategische voordelen van beelddenken
Voor organisaties en teams zijn beelddenkende hoogbegaafden van een unieke meerwaarde. De volgende vier punten werken hieraan mee.
- Snelle patroonherkenning
- Ideaal bij innovatie, systeemdenken, risicobeoordeling en scenarioplanning.
- Creatief leiderschap
- Denken visionair en zijn sterk in het creëren van nieuwe concepten of businessmodellen.
- Verbinden op metaniveau
- Beelddenkers kunnen bruggen slaan tussen disciplines, niveaus en ideeën.
- Vooruitdenken in scenario’s
- Door hun vermogen om visueel te simuleren, zijn ze goed in strategische planning.
Valkuilen en aandachtspunten bij beelddenkers
Zonder bewustzijn en juiste begeleiding kunnen de volgende knelpunten ontstaan:
- Mismatch met lineaire structuren
- Beelddenkers kunnen vastlopen in systemen die focussen op stap-voor-stap denken, KPI’s en detailrapportages.
- Communicatiefrictie
- Hun abstracte, beeldende manier van spreken wordt niet altijd begrepen.
- Overprikkeling
- Door hun sterke waarneming en associatief denken zijn ze gevoelig voor ruis en gebrek aan focus.
- Impostersyndroom
- Beelddenkers twijfelen soms aan hun bijdrage, omdat hun waarde niet altijd zichtbaar is in meetbare output.

Fotocredits: Johnhain Pixabay
Tips voor coaching en strategisch leiderschap
Voor coaches, HR en teamleiders
- Erken denkdiversiteit
- Benoem het verschil tussen lineair en visueel-ruimtelijk denken. Dit schept ruimte voor wederzijds begrip.
- Werk met visuele tools
- Denk aan mindmaps, metaforen, moodboards of strategische modellen.
- Faciliteer ruimte voor reflectie
- Laat beelddenkers eerst intern structureren voor ze extern communiceren.
- Verbind beelddenkers aan taaldenkers
- Combineer denkstijlen in duo’s voor optimale samenwerking en besluitvorming.
- Stel inhoud boven vorm
- Richt je op wat iemand zegt in plaats van hoe het verpakt is. Beelddenkers zijn vaak conceptueel sterk maar minder vloeiend in taal.
Tips voor beelddenkers zelf
- Maak je denkstijl expliciet
- Vertel hoe jij denkt en waarom dat waardevol is in samenwerking of strategie.
- Visualiseer je ideeën
- Gebruik schema’s, metaforen en storytelling om je visie over te brengen.
- Leer vertragen en structureren
- Gebruik frameworks, planningtools of een coach om je denken in lijn te brengen met de buitenwereld.
- Omarm je denkkracht
- Je ziet dingen anders, dat is geen afwijking, maar een strategisch voordeel.
Samenvattend over beelddenken
Beelddenkers onder hoogbegaafde volwassenen zijn cruciale strategen, creatieve visionairs en systeemdenkers. Hun bijdrage aan innovatie, samenwerking en toekomstbestendigheid is, mits ze zichzelf begrijpen en door anderen begrepen worden, onmisbaar!
Hun manier van denken brengt creativiteit, vernieuwing en samenhang. Dit zijn kwaliteiten die vaak buiten de kaders van gangbare denksystemen vallen, maar juist van grote strategische betekenis zijn. Wanneer organisaties deze unieke talenten herkennen én benutten, ontstaat er ruimte voor duurzame groei en synergetische samenwerking. Organisaties worden daardoor niet alleen slimmer, maar ook menselijker en veerkrachtiger.
Video over beelddenken
In 2021 sprak ik met Natsaja Esmeijer. Zij begeleidt beelddenkende kinderen en is trainer voor onderwijsprofessionals. In deze video deelt zij inzichten over hoe beelddenken werkt, wat nodig is om goed te functioneren binnen een talige omgeving, en hoe je beelddenken bij kinderen kunt herkennen. Haar tips zijn relevant voor wie beelddenkers wil ondersteunen.
Wetenschappelijke onderbouwing en literatuur over beelddenken
Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. University Of California Press.
McKim, R. H. (1980). Experiences in Visual Thinking. Brooks/Cole.
Silverman, L. K. (2002). Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner. DeLeon Publishing, Inc.
Podcast over de combinatie van hoogbegaafdheid bij volwassenen en beelddenken
Heb je vragen over dit blog? Stel ze via deze link.
Wil je met mij kennismaken om te zien of en hoe ik jou kan helpen bij een hulpvraag? Klik dan op onderstaande knop.