Hooggevoelig en hoogbegaafd? 25 tips tegen overprikkeling

Hoogbegaafd en hooggevoelig

Mensen die hoogbegaafd en hooggevoelig zijn, herkennen de symptomen van overprikkeling. Regelmatig hoor ik: het is té veel allemaal! Veel van de hoogbegaafde cliënten die ik begeleid, ervaren moeite met te veel prikkels en dat willen ze veranderen. Verandering begint bij bewustwording. 

Tips van mensen die hoogbegaafd en hooggevoelig zijn

Op social media stelde ik maart 2021 de vraag: “hoe kun je omgaan met overprikkeling?” Massaal reageerden hooggevoelige en hoogbegaafde ervaringsdeskundigen op deze vraag. Onderaan dit blog vind je een selectie van de tips. Laat je inspireren en ik hoop dat het je helpt.

Hoogsensitief en hoogbegaafd: veel interne prikkels

In Nederland maken we geen verschil tussen hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid. Het gaat in beide gevallen over de diepe verwerking van intern en externe prikkels.
Een paar voorbeelden van interne prikkels:
– gedachten
– emoties
– keuzes maken

Externe prikkels bij hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid

Een paar voorbeelden van externe prikkels:
– geluid
– licht
– sociale interactie

Een aanpak van overprikkeling

Wanneer ik hoogbegaafde en hooggevoelige cliënten coach en overprikkeling merk, adviseer ik meer rust- en genietmomenten in te bouwen. Ook raad ik hen aan om een dagboek bij te houden van incidentele interne en externe prikkels en hoe men daarop reageert. Na het bijhouden van een dagboek, kan je een objectieve analyse maken en een PAP: Persoonlijk Antiprikkel Plan.

Behalve het afschermen voor storende prikkels, is het ook belangrijk om te ontdekken wat prettige prikkels zijn. Die kan je dan bewust toepassen. Zij brengen je systeem tot rust. En vooral is het belangrijk dat je goed de balans weet te houden met de prikkels. Doseren dus!

Hoogbegaafd en hooggevoelig

25 tips tegen overprikkeling van en voor hooggevoelige en hoogbegaafde mensen

  1. Voor mij werken een aantal dingen prettig: dagelijks naar mijn paard. Sowieso is het zijn bij en met paarden het beste wat voor mij werkt. Wat zij je geven is goud waard. 
  2. Buds in doen en naar binaural beats te luisteren. Heel fijn ook om mee te wandelen. 
  3. Gebruiken van etherische oliën, geweldig voor mijn lichaam en geest. Werkt ook fijn in gezelschap om jezelf te beschermen. 
  4. Meditatie. 
  5. Visual notebook ipv een dagboek.
  6. Na een overleg of activiteit even tijd voor mezelf inplannen, waarbij ik soms iets, soms niets doe. 
  7. Was opvouwen is zo’n gedachteloze klus die heerlijk prikkelafbouwend werkt.
  8. Als ik aan het werk ben heb ik al heel lang een en dezelfde ontspannende muziek aan staan, doordat ik zo gewend ben aan deze “achtergrond prikkel” hoor ik hem niet en kan me focussen, loopt deze muziek niet, dan merk ik dat er veel meer prikkels binnenkomen. https://www.youtube.com/watch?v=JFpdGti-dC8
  9. 2 uur per dag alleen doorbrengen, waarbij je geen sociale media gebruikt.
  10. Nu met thuiswerken werkt mijn man vanuit huis als ik er niet ben en andersom. Dat scheelt al.
  11. Voor mij, ik ben een van de snelle denkers, werkt het om naar buiten te gaan. Op een bankje zitten en uitkijken over het water of mooi stuk natuur. 
  12. Piano muziek van Iris Hond luisteren draagt voor mij ook bij aan ontprikkelen. 
  13. En ook werken aan mijn bedrijf en mijn nieuwe ideeën en plannen uitwerken geeft mij positieve energie.
  14. Ik hoor goeds over binaural beats.
  15. Zelf vind ik zingen, dansen, spelen en kleuren echt manieren om in het hier en nu in mij lichaam te zijn. 
  16. En soms gewoon even 20 minuten in een donkere kamer onder een dekentje heel stil liggen.
  17. Ik vind ook de prikkelthermometer een hele mooi om in te vullen. Zo kun je leren ontdekken wanneer of hoe je overprikkeld raakt, wat je in welke fase wel of niet nodig hebt en wat je omgeving kan doen of zijn om je te helpen.
  18. Antiprikkel kun je m.i. ook opvatten als positieve prikkel. Visualiseer een strand waar je positieve herinneringen aan hebt en ondersteun dit gebeuren met natuur geluiden: de branding, rustige pianomuziek, Kitaro, Mike Oldfield bv. (Zo ken ik nog tientallen voorbeelden).
  19. En probeer je eigen “reddingsboei” of “anker” te vinden
  20. Ik gebruik meditatie voor mijn ‘ontprikkeling’. Instant ontspanning
  21. Stilte opzoeken.
  22. Oordopjes.
  23. Zet alles uit. Je mobiel, tv, radio. 
  24. Ga wandelen.
  25. Doe een power nap of … doe even helemaal niets. Bij mij werkt het goed.

Inspiratie als je hoogbegaafd en hooggevoelig bent

Ben je geïnspireerd door deze tips? Heb je twijfels of je hoogbegaafd of alleen hooggevoelig bent? Weet dan dat 87% van de hoogbegaafde mensen hooggevoelig/ hoogsensitief is. 

Om het verschil daartussen te ontdekken ga ik graag met je in gesprek.

Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Wil je hoogbegaafdheid als verrijking zien? Investeer in coaching. Hoe?